måndag 21 november 2011

Putsgalen

Nu på senaste tien har jag blivit typ helt putsgalen. Älskar att putsa och smörja träns! Minst varje gång jag har ridit typ. Och faktum är att jag upplever lädret mycket mjukare och härligare! Brukar först använa Prevent Glycerintvål.  Löddrar myket (vilket jag gillar) och rengör.
Sedan tar jag Stübben Hamanol Läderfett. Främst brukar jag använda det på utsidan av nosgrimman, den blir jätteblank och fin då. Själva fettet är rätt tjockflytande och det luktar konstigt men mjukar verkligen upp lädret.


Till sist tar jag ibland, inte varje gång,
Mink Oil som från början är en fet olja för skor. Smörjer noggrant in alla remmar på ut och - insidan. Det gör verkligen susen för lädret men det tar ett tag för det att sjunka in så jag använder det varje tisdag efter att jag har ridit, och så får det verka ända tills torsdagen. (Arrow vilar ju på onsdagar) Mink Oil änvänder jag också på mina ristövlar!


Hur gör ni med erat läder? Vad använder ni för proukter? :)


//Karin


1 kommentar:

  1. Jag gillar också att smörja!! Tkr det är jätte bra att du smörjer, skjysst mot hästen (Arrow). jätte fin blogg :) men kan ni inte vidio blogga nån gång?? visa arrow, stallet osv :)

    SvaraRadera

Skriv här!