lördag 25 juni 2011

Dagens åsikt

Jag tänkte skriva mina åsikter om ett omtalat ämne; Hjälptyglar

Tänkte börja med att säga att jag inte tycker att Martingal räknas som hjälptygel. :)


Jag håller med om Karins citat för ett tag sen, "Hjälptyglar är till för hjälplösa" dock så finns det (som i allt) undantag.

Det finns en rad olika hjälptyglar, som ofta används som genväg till att få bukt på sina problem. Tillexempel Thiedemantygel, Graman, Halsförlängare, Chambon, Gogue och Inspänningstyglar.

Kan ta dem uppräknade var för en:

Thiedemantygel: Förstår inte hur man överhuvudtaget kan sätta en sån här på sin häst/ponny. Den är ju som i ett fast läge, går inte att ge efter på eller något. Bara håller in hästens huvud så att den inte kan typ kasta med huvudet/dra iväg/gå med huvudet högt m.m. I stället för att ta tag i problemet från grunden så sätter man på hästen/ponnyn en sån här. Ush!
Produktbild


Graman: Samma åsikt som ovan, fast man kan ju ge efter på den och med en erfaren ryttare är det väl ett bättre alternativ än Thiedemantygeln iaf.. Tänk vad många hästar/ponnier som har ryttare som bara håller in hästens huvud på det viset, det är sjukt. :( Men visst finns det säkert ryttare som kan rida hästen på ett schyst sätt med graman, särskilt när den används för att hästen är helt crazy och man faktiskt jobbar på problemet men har den sålänge.
Produktbild




Halsförlängare: En helt okej hjälptygel tycker jag, iochmed att den går att töja ut och bara hjälper hästen att hitta formen. Men endast om den är spänd så att den är lös när hästen jobbar rätt, det ska inte vara någon form av "huvudinspännare". Jag tycker att man helst bara ska använda den när man longerar som en hjälp för hästen att jobba med ryggen. Om den används vid ridning ska det endast vara undertiden man jobbar med problemet som t.ex. kan vara att hästen går med huvudet högt, alltså bara som korrigering under en kortare tid. Men i longering är den somsagt alltid okej om den spänns rätt, tycker jag.
Produktbild


Chambon: Vet inte exakt hur den fungerar? Något med att bettet höjs i munnen och hästen uppmuntras att ta stöd på bettet. Har ingen direkt åsikt men om den är rätt spänd kan den nog fungera för vissa. Men det är inget som jag skulle sätta på min häst.
Produktbild


Gogue: Nej, det är också en genväg. En häst som går med huvudet högt och/eller spänner sig går alltid att få avslappnad med tålamod och rätt träning. Inget jag skulle sätta på min häst.
Produktbild


Inspänningstyglar: Används för att hästen ska jobba med ryggen vid longering. Helt okej men jag föredrar halsförlängaren. Men den ska spännas rätt och endast användas vid longering. På ett sätt bättre än halsförlängaren iochmed att den inte trycker på nacken.
Produktbild



Sådär, det var min åsikt om de vanligaste hjälptyglarna. ;)

Om någon undrar så har jag ridit/longerat med följade(ej självvalt): Thiedeman, Halsförlängare, Gogue och Inspänningstyglar.


Obs! Detta är min åsikt och alla får självklart tycka vad de själva vill. ;)


Tack å hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här!