måndag 30 januari 2012

Variation

Något som jag tycker är mycket viktigt, som fodervärd i vårt fall, är att man varierar ridningen och arbetet. 
Jag rider aldrig två dagar i rad likadant. Om jag rider för mycket dressyr flera dagar i rad t ex, så får jag dåilgt samvete, och så går Arrow så mycket bättre när han tycker att det är roligt och inte är uttråkad. Det är roligare själv tycker jag att rida ut, rida dressyr och hoppa och lite allt möjligt.
  Nu på vintern är det lite jobbig när det är så isigt på så många ställen, så det blir mest skritt utomhus men Arrow blir ändå riden utomhus mycket eftersom vi rider till Billdal rätt mycket och då blir det alltid en lång fram och-avskrittning utomhus. :)  För att få någon ordentlig "seriös" ridning tycker jag att det är skönt med manegen. Visst, man kan rida skänkelvikning i skogen och yada yada men vill man träna för tränare tycker jag att man ska kunna rida inne. ;)  Att hästen får gå på varierande underlag är jättebra!
Att blanda upp backträning och konditionsträning med sånt som hästen tycker är kul är viktigt för mig. Man märker så tydligt att hästen mår bra av att busa runt lite ibland, samtidigt som man jobbar för att hålla hästen i bra form och få den starkare osv.  



'



 ♥  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här!