onsdag 21 december 2011

Angående tävlingar/prestationer

Hade en intressant diskussion med Karin och Josefin förut. Det där med hur många tävlingar men vart med i och blivit placerad. Hur mycket möjligheter man har osv.

Vet att det är ett vanligt ämne i hästvärlden och tänkte därför skriva om vad jag tycker och tänker. Jag riktar absolut inte detta mot någon. ;)

Hästsport är ett brett område där det finns alltifrån lektionsryttare som rider och är i stallet en gång i veckan. De kan vara supernöjda och glada över det men vissa kanske vill rida mer men inte har den möjligheten. Det finns ryttare som bara promenadrider, kanske med en äldre häst. För att det räcker för dom. De finns dom som har en egen häst, som tävlar ibland med blandade resultat. Men vad som än händer fortsätter trots motgångar. Det finns satsande tävlingsryttare med mycket pengar och fina hästar, men det finns också satsande tävlingsyttare med en inte så bra häst. Fast de kämpar ändå mot toppen. osv osv

Människan vill tävla och få bekräftelse på saker man gjort. Vilka möjligheter man än har. För vissa så är att komma runt banan minst lika bra som att vinna, för vissa är det en motgång att inte komma hem med en rosett. Jag är lyckligt lottad, jag har en jättefin ponny. Rider en gång i veckan på ridskola och har råd med att tävla. Jag har vunnit en hästtävling en gång. Jag har också kommit 2a, 3a osv. Jag har ridit många clearrounder på både snälla och pålitliga ponnyer och busiga med glimten i ögat. Det viktigaste när jag tävlar är att ha roligt, men idag så var jag väldigt taggad på att vinna. Det gjorde jag inte och besvikelsen var stor. Men på ett sätt så insåg jag fort hur barnsligt det var. För mig så är det viktigast hur det går med Arrow, jag har hoppat clearrounder med honom. Jag har varit ute på dressyrtävling en gång, då fick jag 52% och 54%. När jag tävlar lektionshäst brukar jag iaf få över 60%. Men jag var inte ledsen för det, för jag tävlade mot sådana som haft sina ponnier i flera år. Jag hade haft min i 2 månader. Jag hoppade julklappshoppet i söndags, det gick jättebra. Vilken placering frågade folk då. Vad spelar det för roll, jag tävlade mot sådana som normalt tävlar msv. Det var sjukt kul och det är det som räknas. Men man jämför sig alltför mycket, hur många rosetter har du? är en vanlig fråga. Men hur mycket berättar det om ens tävlingar man varit med på egentligen? Man kan ha tävlat massor, varit supernöjd och älska sin ponny. Men man har 3 rosetter, om det är det enda folk får reda på så kommer fördomarna fram. Samma sak för alla, när jag hade varit på dressyrtävling; Hur gick det? Jättebra! Vilken placering? Jag kom sist. Förstår ni hur dålig man känner sig när man ser deras ansikten sen. "Jaha"

Ingen är perfekt och folk är på tok för självkritiska. Jag kan skriva mycket mycket mer om detta men ni orkar säkert inte läsa mer nu. ;P

Så till sist; Var glada att ni har hästar som hobby, de är de underbaraste varelserna på jorden. Var glada att ni får rida och haka inte upp er på tävlingsprestationer. Ha roligt på hästryggen, tävla om ni vill! Man kan vara jätteglad över en vinst och en rosett men vad går uppemot kärleken till sin häst? Ta vara på tiden med hästar, för den är guld värd!

Ursäkta kvaliteten, men jag print-screenade från filmen. ;)





Imon så får jag äntligen jullov. Det ska bli jätteskönt å jag ska vara massor i stallet! :D

Hare gött och tack för att ni läste mitt mkt luddiga inlägg. ;P♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här!