lördag 18 februari 2012

Säkerhetsutrustning - åsiktsinlägg

Jag, Emelie och Lollo hade en intressant diskussion häromdan om säkerhetsutrustning, hjälm och väst.

 Jag rider nästan alltid med väst, de ända undantagen är väl om jag hoppar upp lite barbacka när jag har longerat, och bara har hjälmen på mig. Eller om jag bara ska skritta ut en kort sväng nära stallet eller om man blir longerad, eller på dressyrtävling. Hjälm använder jag alltid, skulle aldrig sitta upp utan hjälm på huvudet. jag tror att det beror mycket på olyckan jag var med om för 1 och ett halvtt år sen, när jag ramlade av spräckte mjälten, bröt ett revben och fick ligga på sjukhus i en vecka. Jag hade säkerhtsväst på mig, och hade jag inte haft det så hade jag dött. Så nära döden vill jag inte befinna mig igen, och det minsta jag kan göra är att ha på mig västen när jag rider.

Jag förstår de som rider utan väst därför att de är så gamla att de alltid gjort det, de har lärt sig rida med den och då är det såklart svårt att lära om sig. Men när man har lärt sig att rida med väst ifrån början och slutar använda den bara för att äldre, duktigare ryttare gör det, är det bra dumt tycker jag.  Man rider ju inte sämre för att man tänker steget före och skyddar sig?

Visst, det är snyggare utan, men hästen bryr sig inte om att du ser några cm tjockare ut när du har västen på dig. Det är snyggare att ha säkerhetsväst än att sitta i rullstol ju.

En säkerhetsväst kan inte skydda dig från allt, men som sagt skulle jag varit död om jag inte använt min.

Sen det med hjälm behöver jag inte ens nämna, det är en självklarhet. Men det är ju faktiskt inte så konstigt att inte alla resonerar så, när dressyreliten rider utan hjälm och hoppeliten rider fram utan.  Det är kul att se att nu en och annan dressyrryttare börjar rida med hjälm. I framtiden hoppas jag att alla gör det!


Vad tycker ni, är det ok att rida utan hjälm och väst?





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här!