tisdag 13 mars 2012

Dagens ridpass 13/3

Idag fick Arrow trava över bommar i paddocken. Hade hackamoret, och han kändes lite tung i handen nästan, han lutade sig mot tygeln liksom, och jag ville ju få vikten mer på bakbenen. Dessutom var han svår att svänga.

Så jag släppte handbromsen och red på långa tyglar istället, visst han gick inte i någon kompakt dressyrform men han travade på genom hela kroppen och jag fick öva på att styra med kroppsspråket och inte med tygeln. Det blev faktiskt lättare att svänga på långa tyglar när jag verkligen använde blicken osv.
Först så travade jag bara på långa tyglar på en stor åtta över paddocken. (jag var ensam) Bommarna var upphöjda och de låg ganska långt isär så Arrow fick ta i ordentligt. Va biff han kommer bli över ryggen nu haha!

Sen gjorde jag övningen nedan, trav på en volt över bommarna, och galopp på långsidorna. Fick även jobba på fattningar och avbrott på rakt spår trav-galopp och galopp-trav, vilket är jättebram, något vi behöver jobba på.




Man får passa på att rida sånahär flummiga pass nu, snart flyttar det in massa folk och det byggs en terass så att man kan sitta och titta när man rider i paddocken. Då blir det inga fler ridpass i jeans, heheh. Nej men skämt åsido, det ska faktiskt bli jättekul att få lite folk till stallet så man slipper känna sig så ensam hela tiden. :))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här!